BLOGGER TEMPLATES AND Blogger Templates »

sexta-feira, 16 de setembro de 2011

Eveline- James Joyce

The short story Eveline, with approximately five pages, is built on a narrative program base very common to literary tradition and also present in oral narratives: space and the disjunction familiar subject modeled by a want-away. In this case, a subject, Eveline, a young nineteen years, lost her mother, yearns to escape the house with Frank, a sailor who was from Dublin. The desire to escape, mainly motivated by love, is explored in a sufficient reason literature. Often, the trail leads to a breakdown of passion, which gives rise to feeling tense and conflicting. For Eveline, the duality of feelings is very clear: when you think you will in conjunction with other values, which are new compared to what she grows at home, the young animase. But when you think you have to go into disjunction of family values, she gives up again his life, because it has no power to make this change. Evvy - Frank shouted to realize Eveline who gave up the trip - it seemed at first not only for modalized want to do-but mainly due to the. This is what we see, for example, early in the narrative, when, amid the accounts of the past of the character, the narrator suddenly includes a sentence in the present tense: "Everything changes" ("Everything Changes"). This statement assumes a truth value, inasmuch summarizing the individual facts of the life of Eveline (the changes that have occurred with people from the his past) and expands the idea of ​​renewal beyond the borders of their individuality: every change, so she, too, must change.

                                Tradução
O conto Eveline, com aproximadamente cinco páginas, é construído sobre um programa narrativo
de base muito comum à tradição literária e presente também nas narrativas orais: a disjunção espacial e
familiar de um sujeito modalizado pelo querer-partir. No caso, um sujeito, Eveline, jovem de dezenove
anos, órfã de mãe, anseia fugir de casa com Frank, marinheiro que estava partindo de Dublin.
O desejo de evasão, sobretudo por motivação amorosa, é um motivo bastante explorado na
literatura. Com freqüência, a fuga ocasiona uma ruptura passional, que dá lugar a sentimentos tensos e
conflitantes. No caso de Eveline, a dualidade de sentimentos é bastante nítida: quando pensa que entrará
em conjunção com outros valores, que são novos em relação aos que ela cultiva em casa, a jovem animase.
Mas quando pensa que terá que entrar em disjunção dos valores familiares, ela desiste de recomeçar
sua vida, porque não tem competência para operar essa mudança. Evvy – como Frank gritava ao perceber
que Eveline desistira da viagem – parecia inicialmente modalizada não apenas pelo querer-fazer, mas
sobretudo pelo dever-fazer. É o que se percebe, por exemplo, no início da narrativa, quando, em meio aos
relatos do passado da personagem, o narrador inclui subitamente uma frase no presente do indicativo:
“Tudo se modifica” (“Everything changes”). Essa afirmação assume um valor de verdade, na medida em
que sintetiza os fatos individuais da vida de Eveline (as mudanças que ocorreram com pessoas ligadas a
seu passado) e amplia a idéia de renovação para além das fronteiras de sua individualidade: todos mudam,
portanto ela, também, deve mudar.
          

0 comentários: